Felsökning på plats
Om terminal och mätare är installerade sedan tidigare och har slutat kommunicera, kontakta Elvaco support (tel. 0300-434300) innan besök i fält.
Om det inte går att få kontakt med mätaren, eller om en ny mätare är installerad och ingen kontakt fås, följ ordningen för felsökning nedan.
1. Kontrollera lysdioderna på CMi2110:
Inga dioder lyser: Kontrollera nätanslutning. Är mätarens display aktiv? Om mätarens display är aktiv men dioderna på CMi2110 inte lyser, byt nätdel.
Röd diod blinkar: Fel på GSM-nät eller sim-kort:
a) Kontrollera antennens placering och anslutning.
b) Gör modulen strömlös och starta upp den igen.
c) Testa med annat sim-kort.
Grön diod lyser och gul diod blinkar men du får inga svar på sms: Starta om CMi2110 genom att göra den strömlös om starta upp den igen. Skicka sms-kommandot statusför att få info om signalstyrka och status.
2. Om CMi2110 svarar på sms-kommandot status, och signalstyrkan är 3 eller bättre, men installation av mätare ändå inte lyckas, kontakta Elvaco support (tel. 0300-434300) för vidare felsökning.
3. Byt CMi2110.
4. Byt mätare
OBS!
Kontrollera alltid att mätaren är strömlös innan hantering innanför mätarens lock påbörjas.
All hantering av mätarens insida samt kommunikationsmodul måste ske med försiktighet då det är känslig elektronik. För att inte orsaka ESD-skador på mätarens och modulens kretskort ska bara modulens kanter vidröras vid montering och demontering. Kontakterna för strömförsörjning, både på modul och mätare, är känsliga komponenter. Var därför försiktig när du lossar strömkontakterna vid demontering/byte av modul/nätdel.
Nedmonterade mätare och Cmi2110
Då mätare och/eller CMi2110, som bedöms vara felaktiga, monteras ned, vänligen följ nedan instruktioner.
1. Om CMi2110 byts, förvara den felaktiga modulen i en skyddande kartong/ESD-påse och notera vad som var fel (tex. ”startade ej”, ”kunde inte ansluta till nätet”, ”svarade ej på sms”….)
2. Kontakta TLS för garantiärende: information om modulens serienummer och felbeskrivning. Om sim-kort monterats ned tillsammans med modulen ska det skickas med. Notera då även telefonnummer i garantiärendet.
a) För mätare med eller utan CMi2110, notera mätarens fabrikationsnummer, storlek (tex DN25), ev. serienummer på CMi2110 samt felbeskrivning och kontakta TLS.
b) TLS återkopplar med upphämningsdokument.
c) När produkten är felsökt hos Elvaco/Landis+Gyr återkopplar TLS och meddelar om nya/reparerade produkter ska skickas eller om inget fel hittades.
TLS/Elvaco kan inte skicka ersättningsprodukter innan den felaktiga produkten mottagits.